dijous, 10 de gener del 2013

Valors a les organitzacions



Tobey 1955


La funció dels valors a les organitzacions (el que inclou, evidentment, les empreses) és un tema important, en el que cal defugir:
- les rigideses (fent dels valors un criteri que no té en compte les circumstàncies concretes, sense que això sigui una porta per a justificar-ho tot; saber mantenir aquest discerniment és fonamental per a la incorporació dels valors a la gestió)
- els oblits (considerar que això dels valors no té cap rellevància a nivell de les organitzacions, que si de cas és un tema estrictament personal)
- les manipulacions (fer servir la invocació als valors per a propòsits incoherents amb aquests valors).

La professora Rosabeth Ross Kanter, de la Harvard Business School (agraim a en Josep Maria Lozano que ens hagi fet arribar aquesta aportació) sintetitza en deu punts interessants la dinàmica dels valors en les organitzacions:

1. Els valors són una prioritat per als directius, i són invocats sovint en els seus missatges i en l'agenda de les discussions de gestió.

2. El conjunt dels treballadors pot incorporar-se a la conversa, els empleats són convidats a discutir o interpretar els valors i principis amb els seus iguals, que ajuden a assegurar l'alineació.

3. Els principis són codificats, explicitats, transmesos per escrit a través de molts mitjans de comunicació i revisats periòdicament per assegurar que la gent els entén i els recorda.

4. Les afirmacions sobre els valors i principis invoquen un propòsit elevat, un propòsit que va més enllà de les tasques immediates i que apunta al servei a la societat. Aquest propòsit pot convertir-se en part de la marca de la companyia i una font de diferenciació competitiva.

5. Les paraules esdevenen una base per a un diàleg permanent que orienta el debat quan hi ha controvèrsia o desacord inicial. Les decisions són fonamentades per referència a determinats valors o principis.

6. Els principis orienten les decisions, en termes d'oportunitats de negoci a perseguir o rebutjar, o en termes d'inversions amb un horitzó de temps més llarg que pot semblar poc rendible en l'actualitat.

7. En la mesura que són internalitzats pels empleats, els valors i principis poden substituir normes més impersonals o coercitives. Poden servir com un sistema de control d’incompliments, excessos o desviacions de la ruta prevista.

8. Les accions que reflecteixen valors i principis - especialment les decisions difícils - es converteixen en la base d’històries emblemàtiques que són fàcils de recordar i explicar, el que reforça envers els empleats i el món quines són les posicions de la companyia.

9. Els valors són aspiracionals, assenyalant intencions a llarg termini que guien la reflexió sobre el futur.

10. Principis, propòsits i valors es discuteixen amb proveïdors, distribuïdors i altres socis, per tal de promoure alts estàndards consistents per tot arreu.


La versió original és la següent:

"1. Values are a priority for leaders, invoked often in their messages and on the agenda for management discussions.

2. The entire work force can enter the conversation; employees are invited to discuss or interpret values and principles in conjunction with their peers, who help ensure alignment.

3. Principles are codified, made explicit, transmitted in writing in many media, and reviewed regularly to make sure people understand and remember them.

4. Statements about values and principles invoke a higher purpose, a purpose beyond current tasks that indicates service to society. This purpose can become part of the company's brand and a source of competitive differentiation.

5. The words become a basis for on-going dialogue that guides debate when there is controversy or initial disagreement. Decisions are supported by reference to particular values or principles.

6. Principles guide choices, in terms of business opportunities to pursue or reject, or in terms of investments with a longer time horizon that might seem uneconomic today.

7. As they become internalized by employees, values and principles can substitute for more impersonal or coercive rules. They can serve as a control system against violations, excesses, or veering off course.

8. Actions reflecting values and principles — especially difficult choices — become the basis for iconic stories that are easy to remember and retell, reinforcing to employees and the world what the company stands for.

9. Values are aspirational, signaling long-term intentions that guide thinking about the future.

10. Principles, purpose, and values are discussed with suppliers, distributors, and other business partners, to promote consistent high standards everywhere."