divendres, 26 de maig del 2017

Bona notícia de l'Islam




Klee 1914



A La Vanguardia del 24.05.2017, Isidre Ambrós transmet la notícia que segueix:


"Els joves musulmans indonesis es rebel·len. En un moviment audaç, els seus líders van reclamar ahir un nou examen de l'Alcorà per adaptar-lo als temps actuals. Consideren que és un exercici imprescindible per establir un nou full de ruta estratègic que eviti els esclats de violència i aclareixi la relació entre musulmans i no-musulmans.

L'organització juvenil musulmana més gran del món, Gerakan Pemuda Ansor (GP Ansor), l’ala jove de la associació musulmana més important i més poderosa d’Indonèsia, Nadlatul Ulama (NU), va plantejar ahir la necessitat de tornar a estudiar l'Alcorà per adaptar-lo als temps actuals davant els reptes de la globalització, segons Channel News Asia.

L'agosarada crida dels joves de NU, que té més de 50 milions de seguidors a Indonèsia, es produeix tres setmanes després de l'empresonament del primer governador cristià i d’origen xinès de Jakarta, Basuki Tjahaja Purnama, també anomenat Ahok, per rebutjar unes crítiques dels seus adversaris polítics basades en un versicle de l'Alcorà. Una sentencia judicial que ha suscitat preocupació a Indonèsia perquè és percebuda com una resposta a la creixent influència dels extremistes en aquest país multiconfessional, conegut durant molt de temps com el rostre de l'islam moderat.

En aquesta iniciativa, els seus impulsors no fan referència a cap país concret, però a partir de la realitat d’Indonèsia, el principal país musulmà del planeta, amb prop de 260 milions d’habitants, aposten per crear un nou discurs teològic adaptat al segle XXI i desenvolupar nous programes educatius per al món islàmic. Unes accions que segons la seva opinió han de facilitar la construcció d’un nou consens social i polític interreligiós.

És amb aquesta finalitat que Ansor considera que ha arribat l’hora de dur a terme un nou examen del text islàmic perquè en cas contrari “es veurà un vessament de sang continu als països musulmans que podria amenaçar la humanitat”, assenyala Luthfi Thomafi, membre de la direcció d’Ansor. Un desenllaç que considera inevitable a causa de “la gran discrepància que hi ha entre l’estructura de l’ortodòxia islàmica, que s’aferra als ensenyaments de l’era medieval, i el context de la realitat actual dels musulmans”.

Thomafi defensa la iniciativa que ha adoptat la seva organització perquè sosté que en cas contrari “els actes de terrorisme, les revoltes i la guerra total, tot en nom de l’islam, continuaran sent una plaga per als musulmans i amenaçant la humanitat”. I adverteix que aquests problemes no es resoldran “fins que siguin obertament reconeguts i abordats”. Una observació induïda pel creixent radicalisme islàmic que es percep en la societat indonèsia, així com per la inquietud que desperta el retorn al país de molts gihadistes que es van enrolar a les files de l’Estat Islàmic i ara tornen disposats a crear un califat al Sud-est Asiàtic.

En el centre d’aquesta problemàtica els dirigents de l’organització Ansor situen també les pràctiques que regeixen les relacions entre musulmans i no-musulmans. Sostenen que és necessari dur a terme una reflexió ­respecte els drets, les responsabilitats i el paper dels no-musulmans en una societat islàmica i viceversa, a fi d’aconseguir una convivència equilibrada. Un repte ambiciós gens fàcil d’aconseguir."


És una bona notícia. La posició indicada és imprescindible, l'anàlisi que es fa és molt pertinent. Només caldria comentar un detall de la formulació de la proposta, per acabar de precisar les coses. El text parla d'"un nou examen de l'Alcorà per adaptar-lo als temps actuals", de "tornar a estudiar l'Alcorà per adaptar-lo als temps actuals". No sé si la formulació és del periodista o és transcripció literal de la font original. S'entén bé el que es vol dir, però les paraules no són prou exactes. L'Alcorà és un text del segle VII que es pot estudiar, examinar, interpretar, però no se'l pot "adaptar als temps actuals". La comprensió de l'Islam i les seves posicions, el seu "discurs teològic", sí que es poden - i s'han - d'adaptar als temps actuals, com els de totes les religions. Però el text de l'Alcorà continuarà essent el que és, no es pot modificar, no es pot "adaptar". El que cal és situar-lo en el seu context històric i fer-ne una lectura simbòlica, en comptes d'una lectura literal, com passa amb tot text religiós. Aquest és un dels grans reptes, potser el més gran gran repte, que el món islàmic té al davant.